'''

13
1282 / 94
Zgłoś

Te kwejki mogą Ci się podobać:

Doładuj więcej

Aby dodać komentarz zaloguj się proszę.

Komentarze:

  • hello909

    bujdy na resorach

    -6
  • Anonimowy

    @hello909 to jest akurat prawda

    4
  • Anonimowy

    W oryginale wygladaja kiczowato. Dobrze, ze czas zatarl te bazarowe kolory.

    1
  • Karoshi
    Karoshi 9 lat temu Odpowiedz

    wiedziałem o tym już od bajki Herkules z 1997 roku.

    26
  • fiorehencerbin

    Na 10-tym to jakby włosy były blond, to byłby to Joffrey z "Gry o tron" :D

    8
  • Anonimowy

    Starożytni nauczyli nas doceniać naturalne piękno marmuru a to po prostu się ujeba.. farba z rzeźb :)

    70
  • 2FA0KnhPjlEPSTTq

    ten rudy chu.j to obrzydliwe

    -4
  • Anonimowy

    @Frank89 gdzie?

    0
  • Kaczor82

    @Frank89 Nie mów tak Tusku.

    4
  • Anonimowy

    Aż mi się gęba uśmiecha, czytając większość z rzeczy, napisanych pod spodem :D Lubię, kiedy ktoś z żarem w oczach pisze takie banalne truizmy, jakby to były wielkie przemyślenia i mądrości :D Ja nazywam to naukowo "pierdami" :D

    10
  • Ed32
    Ed32 9 lat temu Odpowiedz

    Człowiek, który zjednoczył najsilniejsze Imperium starożytności, stworzył wszechpotężny Pryncypat, był następcą Cezara był... rudy?! Niemożliwe ;_;

    19
  • Kaczor82

    @Ed32 I co z tego Neron też był rudy ;)

    3
  • Swordman

    @Kaczor82 Ale Neron był debilem ;_; A Oktawian to raczej wielki człowiek

    1
  • Anonimowy

    @Ed32 A co gdybym ci powiedział, że Aleksander Macedoński też był rudy?

    1
  • Gatiniusha

    Te rekonstrukcje są złe. Greckie rzeźby miały być iluzją rzeczywistości. Miały być odwzorowane na prawdziwych kolorach, a nie tak jaskrawe, jak tutaj. Poczytajcie sobie, jak greccy malarze robili sobie konkursy, który stworzy dzieło bardziej przypominające świat realny, mieli wkręcić swojego oponenta.

    -12
  • Anonimowy

    @Gatiniusha Więc barwniki same przywędrowały na te rzeźby i pozostawiły wykrywalne do dziś ślady?

    31
  • Anonimowy

    @Gatiniusha Ówczesne odczucie "realności" obrazu nie odpowiadało obecnym gustom. To, co dla nich było super odwzorowaniem, dla nas byłoby śmiechu wartą, jarmarczną tandetą a'la monidło. Inne postrzeganie rzeczywistości/sztuki.

    28
  • Anonimowy

    @Gatiniusha przede wszystkim KONTEKST. Jeśli wtedy tak się ubierano a do tego rzeźby stały np. na zewnątrz w ostrym świetle mogły wyglądać całkiem przekonująco. Na wyizolowanym obrazku prezentuje się to inaczej.

    12
  • Gatiniusha

    Przecież tego nie powiedziałam. Akurat studiuję archeologię.

    1
  • Gatiniusha

    Inną kwestią jest to, że są to rekonstrukcje w tandetnych materiałach, a nie w marmurze, co jest bardzo kosztowne, więc kolor zachowują się zupełnie inaczej.

    4
  • Gatiniusha

    Akurat ten Apollo z 3ciego zdjęcia to jest koszmarek jakiś, opalony Alvaro. W starożytnej Grecji panował kult na białą cerę, używano tlenku ołowiu, żeby bielić cerę. Nie uważam, żeby skóra pomalowanych rzeź mogła być tak ciemna.

    2
  • Anonimowy

    @Gatiniusha no wlasnie studiujesz, a tu badania wykonali swiatowej slawy znawcy, ale i tak pewnie to Ty masz racje, czyz nie?

    4
  • Anonimowy

    @Gatiniusha no cóż ja nie studiuję ale mając historię sztuki w liceum mogę śmiało ci przyznać rację. Dokładnie pamiętam jak było mówione że rzeźba miała byc bardzo realna i panował kult białej cery, także wątpie aby wtedy były modne jaskrawe kolorki w rzeźbie

    2
  • Anonimowy

    @Gatiniusha czasami lepiej się oprzeć o własną wiedzę niż to co jest wstawiane na takiego kwejka :) nie zawsze wiesz że informacje tu dodane są prawdziwe

    1
  • Anonimowy

    Dla nas te rzeźby wyglądają jak przerażający bogowie, biel kojarząca się z pustką, brak źrenic, "ludzkiego" spojrzenia, wiatr we włosach, w szatach. Nawet na co dzień nieestetyczne fałdki, tutaj wydają się piękne. Zastanawiamy się jak w starożytności mogli tworzyć takie dzieła sztuki, a w średniowieczu jakieś nayebane smoki i czarne diabły z qtasami na 3 metry. To ukojenie dla oczu, z dala od lamp błyskowych, kolorowych pikseli, migających świateł i wszelakiego, tęczowego gówna. Tak samo w starożytności ukojeniem dla oczu były barwy, z dala od szarości, badziewnych, nudnych łachów, biedy i tego, że chciałoby się podupczyć jakiegoś młodzieńca, ale brak środków. Oni nie szukali mistycyzmu, tylko realizmu.

    19
  • Anonimowy

    totalnie rozbawił mnie Twój komentarz, śmieje sie do monitora, dzięki! :D

    1
  • Anonimowy

    ładniejsze niż nasze nowoczesne brudne szaro-zielonkawe od brudu rzeźby

    9
  • Anonimowy

    Babilonskie plaskorzezby tez sa jaskrawe i pomalowane, acz technikami ceramicznymi. Rzezby mialy sprawiac wrazenie zywych, dzialac na wyobraznie. Pamietajcie, ze przez wieki ludzie nie mieli optycznego dostepu do innego postrzegania obrazow niz w dosc plaski sposob. My tez musielismy sie nauczyc widzenia grafiki 3d, efektow komuterowych czy zwyklej fotografii i filmu. To nie jest tak, ze od razu po odkryciu, wynalezieniu tego ludzie to postrzegali normalnie i widzieli tak jak my dzis. Przez wieki ludzie widzieli kolorystyke wlasnie tak, w sposob dla nas uproszczony. Czasem uwsteczniony, patrzac na sredniowiecze i nieudane proby oddania anatomii wzgledem starozytnosci. Pamietajcie tez, ze dostep do barwnikow byl ograniczony, byly drogie lub nietrwale. Wymagacie od nich, zeby mieli nowoczesne farby w milionach odcieni, jak oni mieli ze 4 podstawowe kolory... Nam np czarny wydaje sie takim prostym i ogolnie dostepnym barwnikiem czy czerwony i zolty, a tak nie bylo. Trufno wiec bylo nadac tej kolorstyce glebie. To zapewne osiagano swiatlem i dekotacja otoczenia jak pisal kolega nizej. Sadze, ze gdybyscie zobaczyli te rzezby w ntualnym otoczeniu i np. taki apollo by nagle na was popatrzyl z wneki zza krzaka, to byscie sie przesttraszyli i msleli, ze naprawde jakis goly face-bostwo na was sie gapi. Nie wiem czy naukowcy nie myla sie do malowania oczu, wtedy raczej nakladano na nie inny material, plytki np z muszli bialej. A niektore pokolorwania, zapewne wspolczesna technika, nie recznie, sprawia na tych rzezbach bardzo relistyczne wrazenie, np, glowy i twarze. Nie ma swiatlocieni, ale tak sa ozywione i nie sprawiaja wrazenia marmurowej rzezby, na starozytnych moglby bardzo dzialac, na nas tez pewnie, tylko sa wyrwane z otoczenia, w jasno oswietlonej sali.

    14
  • Anonimowy

    Starozytni tez chcieli by codzienna szarosc byla kolorowa, to byly ich zdjecia. Poza tym mieli inne barwniki, inne gusta co do kolorow, inne oswietlenie. Nie razi nas kolorystyka z Krety ery minojskiej, to czemu tak barzo razi nas to, ze duzo pozniej tez tak kolorowano i malowano? Powiem wam wiecej, ubierano te rzezbyw prawdziwe elementy ubrania, nie tylko kolorowano i robiono to nie tylko w Rzymie, Grecji, ale tez Egipcie. Prawdopodobnie wszedzie. My robimy dzis posobnie z czescia pomnikow, tez jest mofa na kolorowanie. A na pewno robimy to z figruekami i modelami i nikt sie nie krzywi, ze nie sa bezbarwne. Te wersje pokolorowania sa lepsze i gorsze. Jedynie mozna sie zastanawiac czemu przez tyle wiekow tej tradycji nie opanowali swiatlocienie, ale moze to kwestia braku nowoczesnych barwnikow oraz innego postrzegania glebi i tego co jest optyczna iluzja. Z czasem pewnie te kolory byly bardziej stonowane, wyblakle od slonca. Mnie to nie razi, bo widze poprzez epoki, ze ludzie zawsze to robili, a niektire wersje sa ciekawe i pasuje to do nich, np. lucznik, Atena, Panteon.

    12
  • Anonimowy

    A mi się podobają bardziej te pomalowane, wyglądają o wiele ciekawiej, intrygująco, bo tyle lat żyliśmy w przekonaniu, że wyglądało to o wiele inaczej. Do wszystkich którzy krytykują, że rzeźby są słabo pomalowane - przecież nie jest to oryginał, a kolor nakładany był komputerowo, widocznie przez średniego grafika. Poza tym zdjęcia te są tylko poglądowe.

    7
  • Anonimowy

    Kurde jak jest jakaś pani/trochę więcej pani to wszyscy dostają ataku padaczki, a jak jest galeria kolesiów z fiutami na wierzchu to wszyscy "fajne, ale kolory nie tego".

    13
  • Anonimowy

    Czy aby na pewno? Skąd wiadomo, czy Starożytni nie byli równie dobrymi mistrzami rzeźby, co kolorowania rzeźby? Te figurki są po prostu uwalone w danym miejscu danym kolorem farby... Wątpię, czy przez tyle tysięcy lat osiągania mistrzostwa, godzili by się na coś takiego, skoro jest brzydsze od marmuru... Poza tym, może oryginalne oświetlenie rzeźby i jakieś może roślinne dekoracje i umiejscowienie przy jakimś np. wodospadzie sprawiały wrażenie, jakby posągi gigantycznych bogów były żywe....

    -5
  • Anonimowy

    Skąd wiadomo? Choćby z badań spektrometrem. Na rzeźbach zachowały się ślady mineralnych pigmentów, także przy użyciu odpowiednich technik znawcy mogli określić, jaki był kolor (np. nie oczekuj oranżu po pigmencie miedziowym).

    5
  • Anonimowy

    Jedno zastrzeżenie: Kaligula zdecydowanie powinien być blondynem...:) Co do fali hejtu i wątpliwości odnośnie tych kolorów: nie podoba Wam się bo wychowaliśmy się w czasach wszechobecnego kiczu i "oczojebnych" barw wylewających się z każdej strony. Jesteśmy bombardowani bodźcami kolorystycznymi, na ulicach,z pism,z telewizorów. Nic dziwnego, że biel kojarzy nam się bardziej wyrafinowanie i "czysto". Coraz bardziej lubimy prostotę. Ale warto mieć świadomość, że nie zawsze tak było. Kiedyś rzeczywistość była bardziej szara i stonowana, więc taka kolorowa rzeźba wydawała się o wiele bardziej nowoczesna, kosztowna, wręcz "boska". Inna niż wszytko to co było dookoła...

    58
  • Anonimowy

    Myślę ze w rzeczywistości były pomalowane sto razy lepiej. Coś ala niektóre figurki do gier planszowych lub kolekcjonerskie.

    3
  • Anonimowy

    Nie. Pozostałości konkretnych barwników przeczą twojemu mniemaniu.

    6
  • Anonimowy

    @pierwszy anonim - bardziej realistyczne malowanie w starożytności, to dopiero np. trumienne portrety fajumskie - drugi wiek NASZEJ ery, co najmniej 500 lat (sic!) od stworzenia tych rzeźb.

    2
  • Gatiniusha

    Pozostałości barw a ich intensywność to dwie różne rzeczy...

    4
  • Paintless Pictures

    Ten lew z włosami pod pachą jest uroczy :)

    8
  • Anonimowy

    na szczęście te rzeźby wyblakły

    2
  • Anonimowy

    Rzeźby, które się malują, są nic nie warte.

    -3
  • Anonimowy

    To ja trochę abstrahując od tematu - czy wy to robicie celowo, że prawie zawsze się jedno zdjęcie powtarza? Czy błąd systemu? Czy notoryczny błąd ludzki?

    6
  • Anonimowy

    Pomalowane rzeźby ludzi okropne, ale 4 zdjęcie nie jest takie złe.

    -3
  • Anonimowy

    Kicz jak na odpuście...

    2
  • Anonimowy

    No chyba nie, wygląda jakby malował je pięciolatek z parkinsonem i wadą wzroku. Jeżeli ci artyści mieli takiego skilla w rzeźbiarstwie to kolory też potrafili dobrać i odpowiednio starannie nałożyć.

    8
  • Anonimowy

    Bez tych źrenic wyglądają lepiej. W ogóle te "czyste" są ładniejsze :)

    6
  • krystian-blicharski

    A ja się zawsze zastanawiałem dlaczego nie mają one wyrzeźbionych źrenic.

    15
  • Anonimowy

    A teraz wyobraźcie sobie ze kurde żyjecie w świecie gdzie taka barwa jest oderwaniem od szarej codzienności, barwniki są w uj drogie, tkanina (ubrania) zazwyczaj w odcieniach bieli szarości, beżu i brązu (bogaci wiadomo zielenie, czerwienie i purpura) I tak, w takich czasach zajebiście by się wam to podobało.

    71
  • varth-veles

    Najlepszy rudy Oktawian August... ;_;

    5
  • Anonimowy

    O wow!

    4
  • hecerinde

    Jasne że lepsze nie pomalowane.

    1
  • pan.adam.50319c

    pomalowane 3 razy gorzej

    7
  • Anonimowy

    Pomalowane jak jakieś pionki do gry planszowej. Nie żebym był rasistą, ale tutaj kolor kompletnie nie pasuje :/

    7

0.07290506362915